Mat og måltider i Blåbærskogen barnehage

Et sunt og variert kosthold er viktig for utvikling av god psykisk og fysisk helse. Vi i Blåbærskogen barnehage er opptatt av å gi barna gode opplevelser og skape gode kostholdsvaner fra tidlig alder. Vi følger nasjonale retningslinjer gitt av helsedirektoratet for matservering i barnehagen.

Måltidene i barnehagen skal fremme helse, mat og måltidsglede, og personalet deltar aktivt i måltidet. Hos oss får barna varm lunsj hver dag, og ettermiddagsmaten består av hjemmelagetbrød med variert pålegg. Vi serverer grønnsaker og frukt hver dag, i tråd med helsedirektoratets anbefalinger.

Ukesmenyene våre varierer. Maten vi serverer er i stor grad laget fra bunn av, og vi har et bevisst forhold til hvilke råvarer vi bruker. Når vi lager maten fra bunn av har vi også full oversikt over hva maten inneholder i forhold til både næringsinnhold, allergier etc.

Vi har et bevisst forhold til bruk av sukker, og har gode alternativer ved bursdager og andre feiringer. Når barna har bursdag kan de velge mellom hjemmelaget smoothie eller popcorn.

Vi har en egen kjøkkenassistent som lager og forbereder maten til oss. Avdelingene lager også mat sammen med barna, både ute og inne, da vi ser på dette som en god arena for nettopp å skape gode vaner tidlig.

Det er viktig for oss at den maten vi serverer er god og næringsrik, og at den er bra for små kropper som er i utvikling.

Vi hensyntar allergier og matintolleranse.