Å begynne i barnehagen

Overgang fra hjem til barnehage er et viktig skritt i barns liv.

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etabklere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personaket sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke og utforske (R17).

I Blåbærskogen barnehage ser vi det som svært viktig at barnet får en god tilvenning. Vi må bli kjent med rutinene og behovene til hvert enkelt av barna og vi må ha et nært samarbeid med barnas hjem. Når barnet begynner i Blåbærskogen barnehage blir de møtt av en primærkontakt som har til oppgave å bli kjent med foreldrene og barnet, og som gir ekstra omsorg og har den nære kontakten den første tiden. Etter hvert som barna blir kjent med de voksne i barnehagen ser vi at de ofte velger seg ut en tilknytningsperson. Tilknytningspersonen er den voksenpersonen som barnet søker når det trenger trøst og hjelp med følelsene sine. For å få til god tilknytning i barnehagen er det viktig med trygghet, forutsigbarhet, gode relasjoner og stabilitet. Det er først når barnet føler seg trygt at det er i stand til å utvikle seg på andre områder.

Barnehagen er et nytt sted med nye rutiner og mange mennesker. Vi er opptatt av å gi barna tid til å bli kjent og til å bygge relasjoner. Vi jobber «tett på» og viser barna at vi er her for dem.