Barns psykososiale barnehagemiljø

Fra og med 1. januar 2021 tredde det i kraft en endring i barnehageloven. Endringene i loven krever at barnehagene jobber systematisk for å forebygge utestengning og mobbing, og at de skaper et godt miljø der barna trives og er sosialt inkludert. Rammeplanen stiller allerede krav om dette, nå er forpliktelsen tatt inn i loven.

Loven skal sikre at alle barn, uavhengig av hvilken barnehage de går i, får hjelp av voksne til å ta godt vare på hverandre. Barnehagen forpliktes til å ha nulltoleranse mot krenkelser som utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Lovendringen innebærer en aktivitetsplikt som krever at barnehagen følger med på hvordan barna har det, og undersøker og setter inn tiltak når personalet, foresatte eller andre barn har mistanke om at ett eller flere barn ikke har det bra i barnehagen. Barnehagen får plikt til å undersøke saken når foreldre sier ifra, selv om de som jobber i barnehagen er av en annen oppfatning. Det skal lages en skriftlig plan for hvordan barnehagen skal følge opp barnet og gruppen. I Blåbærskogen barnehage har vi retningslinjer og handlingsplaner som skal iverksettes dersom et eller flere barn blir utsatt for mobbing. Disse er gjennomgått i personalgruppa, slik at alle som jobber hos oss har kjennskap til hva de skal gjøre dersom en slik situasjon oppstår.

I barnehagen ser vi først og fremst begynnende mobbeatferd, og at dette kan stabiliseres til å bli mobbing dersom ingen i personalet er oppmerksomme og griper inn. Først når atferden blir etablert som et mønster, snakker vi om mobbing. Det er derfor hensiktsmessig å snakke om at det er begynnende mobbeatferd barnehagen skal være oppmerksomme på. Den eller de som utsetter andre for begynnende mobbeatferd forsøker gjerne å få kontroll over materielle ting som bestemte leker, verne om egen lek eller å oppnå en høyere status i barnegruppa. I barnehagen handler dette først og fremst om å bli utestengt fra lek og aktiviteter, bli snakket til på en negativ måte, bli dyttet eller slått og være den som stadig får tingene sine ødelagt. Slike negative handlinger må ses i sammenheng med sosial umodenhet, hvor små barn har liten forståelse av hvordan handlingene påvirker andre barn. Når handlingene gjentar seg og det rettes mot enkelt barn eller grupper, må personalet ha nok innsikt og kunnskap til å bryte uheldige mønstre.

Det er viktig at dere som foreldre også er bevisste i forhold til hvordan dere snakker om andre mennesker når dere er sammen med barna deres. Barna får med seg mer enn vi tror, også små kommentarer om menneskers utseende eller oppførsel. Det er også viktig at dere snakker om de andre barna i barnehagen med positiv ordbruk, og at dere slår ned på negativ snakk om andre barn.