Velkommen til Blåbærskogen barnehage

"Blåbærskogen barnehage - et godt sted å være for alle!"

Blåbærskogen barnehage er en privat, foreldreeid andelsbarnehage i gangavstand fra Hønefoss sentrum. Barnehagen drives med et ideelt, ikke-økonomisk formål der driften er regulert gjennom lov om barnehager, rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og vedtekter for andelslaget og barnehagen. Barnehagen åpnet 28. november 2003, og har store, lyse lokaler og et flott uteområde. I Blåbærskogen har vi 60 herlige barn og ca 18 årsverk fylt av 22 engasjerte og dyktige voksne, med stor interesse for barn, arbeidet og barnehagen. Vi har fire avdelinger på huset. Skrukketrollet og Tusenbeinet tar godt vare på de minste av oss mens Edderkoppen og Marihøna er tilrettelagt for de eldste (3 år og oppover). Selv om barneahgen består av 4 avdelinger er vi opptatt av at vi er èn barnehage. Avdelingene samarbeider tett i hverdagen, og både store og små skal få bli kjent med hverandre på tvers av avdelingene.

Det aller viktigste for oss er trygge, glade og fornøyde barn, foreldre og ansatte, som har det godt og trives hos oss. Vi legger derfor stor vekt på engasjement, kontakt og samarbeid med foreldrene, lek og gode relasjoner mellom alle små og store mennesker i barnehagen.

Blåbærskogen barnehagen har siden 2017 implementert den autoritative voksenrollen. En autoritativ voksen viser omsorg og varme ovenfor barnet, samtidig som den er tydelig. Krav og kontroll til barneat skal gis i et klima preget av varme og tillit. Den varme og tillitsfulle relasjonen er derfor grunnleggende for å kunne utøve den autoritative voksenrollen. Den autoritative voksenrollen er forbundet med en rekke sentrale positive faktorer i den sosiale og emosjonelle utviklingen av barnet.

For oss er det ingen tvil, leken er det viktigste i barnas liv! Gjennom leken vil barn oppleve og skape mening. Leken gir glede, er lystbeont og gir mestringsfølelse og selvtillit, og det er derfor viktig at lekens egenverdi anerkjennes og blir gitt tid og rom til i barnehagen.

Vi ønsker at barna i Blåbærskogen skal være mye ute, både i barnehagen og på tur. Dette er med på å skape aktive barn, noe som igjen fører til god motorikk, samt god fysisk og psykisk helse. Vi er opptatt av å kunne gi barna i Blåbærskogen spennende og gode opplevelser utendørs året rundt og har tilrettelagt for dette i hverdagen. Alle er ute og leker hver dag og barna som trenger å sove i løpet av dagen, sover ute i vogn og trives godt med det. Uteområdet vårt gir muligheter til allsidig fysisk utfoldelse både sommer og vinter. Vi er også så heldige å ha et herlig nærområde med mange muligheter, deriblant gymsalen på Ringerike folkehøyskole og flotte turstier i skogen.

Om det er noe du lurer på ta gjerne kontakt med oss!