Lek og lekemiljø i barnehagen

For oss er det ingen tvil, leken er det viktigste i barns liv!

Gjennom leken vil barn oppleve og skape mening. Leken gir glede, er lystbetont og gir mestringsfølelse og selvtillit, og det er derfor viktig at lekens egenverdi anerkjennes og blir gitt tid og rom til i barnehagen. Leken er både psykisk og fysisk helsefremmende. Den skaper engasjement, fryd, trivsel, spenning, nysgjerrighet, utfordring, tilhørighet, samhold og felleskap. Lek er den viktigste arenaen for barns utvikling, og for sosial og språklig samhandling. I leken opplever barna glede i hverdagen. Her utvikler de positivt selvbilde, prøver ut egen kreativitet og utvikler demokratiske holdninger sammen med andre (Kibsgaard, 2018). Leken hvisker ut tid og rom!

Fleksible lekemiljøer åpner opp for mange ulike måter å både leke og tenke på. De senere årene har vi i større og større grad fylt barnehagen med udefinerbart lekemateriell. Med udefinerbart materiell mener vi materiell som ikke gir noen forhåndsbestemt føring på hvordan barna skal bruke det, og som derfor krever at barna tenker annerledes, nytt, kreativt og innovativt. Jo mindre en leke gjør, jo mer kan barna gjøre med den. Når vi kombinerer rør, kasser, korker og gamle skatter med mer tradisjonelle leker som er sortert og systematisert, legger vi til rette for de kreative prosessene hos barna.

Fleksibilitet, møteplasser, mengde og materialer er grunnleggende prinsipper som vi tar utgangspunkt i når vi lager fleksible lekemiljøer i vår barnehage. Med bakgrunn i vår teoretiske og praktiske kunnskap om lek tar vi bevisste romlige og materielle valg for utforming av det fysiske miljøet. For å ivareta barnas behov i leken trenger vi rom der materiell og inventar enkelt kan flyttes på, enten skyves til siden, eller plasseres sentralt. Slik gir vi barna mulighet til å sette i gang, styre og strukturere sin egen lek. Den store gevinsten ved fleksible rom er at vi kan åpne opp for flere ulike måter å leke på, flere måter å være sammen på og flere måter å se og forstå hverandre på. Det er rett og slett rom for flere måter å være menneske på! Inspirerende og inkluderende lekemiljøer utgjør på mange måter nøkkelen. Nøkkelen til vennskap, gode relasjoner og livsmestring.